Friday, October 13, 2006

inspelningsdag 1

klockan visar 23:03. hemkommen för mindre än 45min sedan. en heldagsinspelning är förbi. fyra filmer, eller scener, kvar att spela in. i förmiddags gjorde vi min scen, hemma i min lägenhet. kvällen innan fraktades all tänkbar utrustning och lite till, via taxi från centrala Prag upp till Radlica, där jag bor. SHALINI hjälpte mig. jag fick hoppa in som aktör sedan min påtänkte sådan tvingades lämna återbud någon dag innan. jag klagade inte, jag tycker om utmaningen. det finns en frihet i agerandet som jag uppskattar väldigt, väldigt mycket. jag skulle aldrig våga kalla mig skådespelare - det har jag alldeles för mycket respekt för de yrkespersonerna att göra, men jag tycker om att uppleva deras hantverk.

resultatet är oklart, det vet jag först i början av nästa vecka när jag börjar sätta saxen i råmaterialet. men det kändes onekligen intressant. upplägget var givetvis någorlunda konstnärligt avvikande. en allmän romantisk feel-good scen förtjänar att slaktas och omstöpas, bara av rena principskäl.

efteråt spenderas hela eftermiddagen och halva kvällen hemma hos NICCOLO och SILVERIO, med den sistnämndes scen. en oerhört avancerad och ambitiös idé med ljussättning och dolly-rörelser vars resultat nog inte var på det viset som den ambitiöse regissören hade tänkt sig. framför mig har jag fortfarande fyra scener. 2 imorgon, lördag, en på söndag eftermiddag och en på måndag morgon och förmiddag. jag gör 2 extra projekt, dels ett aktör-gig och sedan även en cinematograf-gärning. ljussättningen är den största utmaningen.